
Приємно вирушати в поїздку, коли авто справне. Усі вузли й механізми працюють, як добре злагоджений годинник, рух відбувається плавно й без проблем. Але інколи трапляються серйозні неполадки. Неприємно, коли машина їде так, ніби по вибоїнах. Визначити, де саме ховається причина, через яку авто почало поводитися дивно, непросто. Але усунути поломку потрібно без зволікання, адже втрата керованості надзвичайно небезпечна.
Причини нестабільності автомобіля на дорозі
Ігнорувати ризики, що виникають при втраті керованості, нерозумно. Треба якомога швидше з’ясувати, чому так відбувається. Коли машину «плаває» по дорозі, причини можуть бути різні:
-
під час ремонту підвіски пружини та/або амортизатори замінили по одному, а не парами, як рекомендується, через що вони мають різні характеристики, що ускладнює керування;
-
зламалися ступичні підшипники;
-
зношені сайлентблоки;
-
різний тиск у шинах зліва і справа;
-
нерівномірний знос шин;
-
встановлені шини різних моделей із різним рисунком протектора;
-
давно не перевіряли розвал-сходження;
-
деформовані гальмівні диски, що зсунуло центр ваги;
-
неправильно встановлений або зношений супорт у гальмівній системі;
-
неполадки у рульовому керуванні (зношена рейка, наконечники, тяги, рідше — несправності гідро- чи електропідсилювача, іноді — програмного забезпечення);
-
зносилися ШРУСи;
-
потребує діагностики диференціал;
-
порушена геометрія кузова — найсерйозніша й небезпечна проблема.
Причин втрати керованості багато. Визначили ви їх чи ні — потрібно терміново звернутися до автосервісу.
Як визначити причину проблеми?
Якщо авто кидає на дорозі, дефект може бути в різних системах. Характер розгойдування допоможе знайти джерело. Звертають увагу, чи коливається машина по горизонталі (частіше) чи по вертикалі (рідше), і в яких ситуаціях це проявляється.
Причини горизонтального розгойдування
Зазвичай автомобіль хитає по боках — при розгоні, гальмуванні чи на поворотах.
Кидає при розгоні
Можливі причини:
-
зношені ступичні підшипники (через люфт момент передається нерівномірно, авто «рискає»);
-
порушений розвал-сходження (наслідок бездоріжжя чи ДТП, зсув болтів, деформація тяг);
-
зношені шарніри приводів, що «хрустять» у поворотах;
-
колеса без балансування чи з нестандартними дисками.
Кидає при гальмуванні
Якщо авто рівно тримає пряму, але починає «швиряти» під час гальмування, причина може бути у:
-
підклинюванні гальмівних циліндрів;
-
засмічених чи пошкоджених шлангах/трубках;
-
зношених чи деформованих дисках, колодках;
-
несправному регуляторі гальмівних зусиль («колдун»);
-
зношених або закислених напрямних супорта.
Кидає у поворотах
Причини:
-
зношені амортизатори;
-
люфт у рейці чи шарових шарнірах;
-
втрата еластичності втулок стабілізатора;
-
пошкоджений сайлентблок;
зношені шарові опори.
Причини вертикальних коливань
Розгойдування вгору-вниз трапляється рідше.
Дорога рівна, а авто підстрибує
Можливі причини:
-
криві диски;
-
деформовані (овальні) шини;
-
неправильно затягнуті стійки;
-
зношені сайлентблоки задніх стійок.
Авто «стрибає» на нерівностях
Причини:
-
зношені шарові опори;
-
зношені сайлентблоки;
несправні стійки й амортизатори.
Що робити, якщо автомобіль кидає з боку в бік?
Автомобіль потребує регулярного техобслуговування. Поломки трапляються навіть за належного догляду. Головне — вчасно реагувати.
Діагностику треба провести обов’язково. Починають із коліс, далі — перевіряють підвіску. Найсерйозніший етап — перевірка геометрії кузова. Якщо несучі елементи деформовані після ДТП чи через корозію — це небезпечно, їх доведеться виправляти (такі випадки рідкісні).
У більшості ситуацій проблему нестійкості можна усунути без великих витрат. Головне — не затягувати, пройти діагностику, знайти й усунути причину.
_____________________
Небезпечний симптом: три причини тремтіння автомобіля на рівній дорозі
Сучасний водій у більшості випадків далекий від самостійного ремонту чи обслуговування автомобіля, тож із будь-якою бодай трохи зрозумілою й поміченою «хворобою» одразу біжить на СТО. Втім, і там проблему не завжди можуть вирішити: «у чому справа — не знаємо, тому підемо від простого (читай — дешевого) до складного (тобто дорогого)». Щоб розірвати це замкнене коло, потрібно трохи терпіння і крихта знань.
З часом будь-яке авто стає вживаним і вимагає від власника більшого, ніж проста щорічна заміна мастила. Поступово зношуються навіть початково надійні вузли та агрегати. Місто було й залишається «важкими умовами експлуатації», тож заявлений виробником інтервал техобслуговування варто скоротити щонайменше удвічі. Це стосується як автомобіля в цілому, так і кожного його елемента зокрема.
Отже, коли на одометрі вже перевалило за сотню тисяч, «залізний кінь» може подати сигнал, що потребує уваги. І не обов’язково це буде червона лампочка на панелі приладів: сторонні шуми, нав’язливі скрипи чи детонації — теж натяк. Як і тремтяча під ногою педаль — її слід сприймати як симптом несправності. Точніше, одразу кількох, і кожну потрібно вміти відрізнити.
Постійна вібрація: потрібна балансування
Якщо трясе постійно, а на швидкості понад 80 км/год дискомфорт уже відчутний — це сигнал, що необхідно виконати балансування коліс. Так, під час шиномонтажу її слід робити обов’язково, навіть коли колеса міняються комплектом разом із дисками. Ями та вибоїни ніхто не скасовував — за сезон баланс легко збивається, а вантажики відлітають. Тож доведеться проходити процедуру вдруге, і відразу для всіх чотирьох коліс.
Тремтіння під час гальмування: винні диски
Якщо машину починає трусити під час натискання на педаль гальма — аж ногу зриває, — винні гальмівні диски. Постійно закисаючі супорти, які змушують вузол працювати при високих температурах, а також реагенти разом із калюжами та снігом призводять до їхньої швидкої заміни, ще до фактичного зносу. Заліза на диску може залишатися багато, але він уже кривий, а гальмівний механізм працює з мінімальними допусками.
Єдиний рецепт — заміна. Причому разом із колодками, скільки б міліметрів накладки там не залишалося. На жаль, треба було вчасно обслуговувати супорти. Що до проточування дисків — тут кожен вирішує сам, залежно від поєднання бюджету, досвіду та порад. Але краще за нову деталь може бути лише якісна (читай — фірмова) нова деталь.
Найгірший варіант: ШРУС
Найнеприємніший і найдорожчий вид тремтіння — на високій швидкості, який зникає тільки тоді, коли прибираєш ногу з педалі газу. З’являється він після 100 км/год і означає лише одне: внутрішній ШРУС (граната) «сказав до побачення» й потребує термінового ремонту.
Вартість залежить від моделі авто: обійтися може або дорого, або дуже дорого. Жодними дешевими присадками, добавками чи іншими «чудо-засобами» зношений ШРУС не відремонтуєш. Його потрібно міняти. І, повторимося, чим швидше — тим краще.