Як тренувати креативність та розуміти свої таланти
Японський художник, майстер каліграфіті, а також коуч з мотивації Масаакі Хасеґава в рамках лекції для Academy DTEK поділився думками як сфокусуватися на улюбленій справі, як побачити можливості для її реалізації та чому вибирати одну з існуючих професій − це вчорашній день.
1.
Сучасна система освіти не присвячена креативності, не сфокусована на пошуку власного таланту. Вона більше сконцентрована на запам’ятовуванні та скеровуванні думок в певному напрямку. Це глобальна проблема. Система освіти, яку ми використовуємо зараз, була розвинена в епоху індустріалізації, коли людина сприймалася як маленька частинка великої машини. Тож ми не отримуємо навичок як тренувати креативність, як правильно скористатися своїм потенціалом. В XXI столітті нам потрібно перевчати себе креативному мисленню, оновити наш набір думок.
2.
Між Східною та Західною Європою я помітив деяку відмінність у підході до креативності. На Заході дещо сміливіші у креативному підході. Я зустрічав багатьох креативних людей тут, в Україні, але вони все ще не впевнені у своїх силах. Наче існує невидимий блок всередині них. Можливо, це пов’язано із вихованням в Радянському Союзі, коли проявляти креативність та унікальність було заборонено.
3.
Перш усього треба зрозуміти як функціонує ваш розум. Багато хто каже: « У мене немає ресурсу, тому я не можу щось зробити». Наприклад, немає грошей, немає досвіду, немає підтримки родини. Коли справа доходить до креативності, найчастіше я чую нарікання про відсутність чогось, що, нібито, життєво важливе і без чого процес креативності не запустити. Але з власного досвіду можу запевнити, що це не проблема. Проблема в тому, що ресурсів та можливостей навколо можна не побачити, тому що розум заблокований і не готовий щось міняти. Спробуйте подивитися на обставини неупереджено, ніби чужими очима. Тоді є шанс вхопити можливості, які просто проходять повз.
4.
Не компанія, і не ваш бос мають змушувати вас змінити спосіб мислення. Ваші працедавці можуть лише створити умови, простір, в якому вам буде комфортно пробувати щось нове чи досліджувати невідоме. Якщо середовище несприятливе, і вам важко проявити свою креативність − подумайте про його зміну. Ви завжди можете піти з компанії, яка не підтримує ваш творчий підхід. Сучасні опції працевлаштування надзвичайно різноманітні. Ми маємо безліч підходів до вивчення можливостей людини, визначення її набору навичок, розуміння як розкрити таланти. У світі оперують тисячі компаній, які шукають людей з не стандартним набором думок. Тож причини залишатися на старому робочому місці, бо це нібито єдина компанія, де ви можете заробити, не існує. Все залежить лише від вашої здатності прийняти рішення.
5.
Двоє з трьох засновників Airbnb відвідували школу мистецтв. У менеджементі Google, Facebook, Adobe також є люди з мистецьким бекграундом. Такі компанії розуміють цінність креативних людей, бо саме такі люди створюють майбутнє. Тому ці бренди вкладають великі гроші в створення середовища для своїх працівників. Задоволений працівник частіше буде мислити творчо, а значить − віддавати свої ідеї компанії. Деякі великі корпорації з багаторічною історією досі не розуміють цей тренд − але молоді наймані працівники йдуть туди, де цінують і сприяють їхній креативності. Просто помістити працівника в офісну в’язницю на 8 годин в обмін на зарплатню на сьогодні недостатньо.
6.
Ключовий момент − любов до своє справи. Ви не зможете конкурувати із людьми, які закохані у свою професію, тому що вони мотивовані 24 години на добу і 7 днів на тиждень. Їхня мотивація не підживлюється грошима, вони часом навіть працюють без сну, тому що їхня мотивація природна, а не штучна.
7.
Важливо приділяти час вашій пристрасті. Можливо спочатку у вас немає грошей, але не думайте в розрізі «що буде завтра». Уявіть себе через 5-10 років. Часом людина вкладає так багато сил в щось, що не любить, і що не дасть результату навіть через рік. Натомість, найбільш безперспективна, але улюблена справа може зробити вас топовим професіоналом вже за кілька років. Багато людей потрапляють в пастку − вони не розуміють чим хочуть займатися, тому що думають максимум на один рік вперед.
8.
Чомусь у пошуку роботи люди часто орієнтуються на вже доступні опції, на професії, які вже є на ринку. Але ваша задача не знайти вже існуючу професію, а створити таку, яка максимально відповідає вашим знанням, навичкам і бажанням творити. Так ніби вам треба костюм, але замість того, щоб купити вже готовий, ви замовляєте пошив під себе. Люди дуже звикли вибирати щось з уже існуючих опцій. В університеті ви обираєте предмет чи факультет, в пошуку роботи обираєте існуючі вакансії − в XXI столітті варто відмовитися від цього підходу і пропонувати себе не в рамках посади, а в рамках ваших вмінь.
9.
Важливо розуміти, що саме ви хочете створити, сфокусуватися на цьому. Apple завжди думали про кінцеву мету і продукт. Microsoft завжди думали про те, як обігнати Apple. В результаті, лідером в індустрії вважається саме Apple. Просто креативність не врятувала Microsoft, потрібно розуміти що саме творити, і яке суспільство формувати за допомогою цього продукту.
10.
Один день або хоча б одну годину на тиждень пообіцяйте собі робити виключно те, що вам подобається. Це
має стати звичкою. Уявіть, що ви дитина. Діти ніколи не думають чим би
їм займатися, в що саме пограти. Вони просто грають, просто роблять те, в
чому зацікавлені. В цьому процесі вони знаходять щось, що подобається
їм найбільше. І вдосконалюються в цьому. Тож раджу вам повторювати цю
вправу щодня. Створіть ваш слот часу, коли ви можете робити те, що
хочете, без думок яким буде результат. Коли ви звикнете до цього, вам не
треба буде нагадувати собі щодня, що можна робити щось, що ви любите.
Ви почнете думати, як можна монетизувати вашу улюблену справу.
Масаакі Хасеґава − художник, творець платформи Creativida, посол Сучасного музею каліграфії, коуч з мотивації та креативного мислення.