13.01.2024

Як працювати за чек-листами: 10 правил

Чек-лист (check-list, або список перевірок) — це перелік, що складається з пунктів, які потрібно виконати або перевірити. Простими словами, чек-лист - список будь-яких справ на виконання.

Чек-листи чудово підходять як для перевірки, так і для організації робочого процесу. Вони дозволяють «на льоту» оптимізувати свою працю, в рази знижують кількість помилок і не дають забути про «важливі дрібниці».

Як працювати за чек-листами: 10 правил

1. Заповнюйте чек-листи чесно. Не відзначайте ті пункти, які не виконали, інакше така «робота» швидко перетвориться на звичку. Якщо вам постійно хочеться пропустити якісь завдання, подумайте: а чи так вони потрібні?

2. Уникайте механічного виконання. Якщо в якихось місцях ви почали ставити галочки на автоматі, зробіть роботу більш усвідомленою. Наприклад, якщо завдання подумати, записуйте результати роздумів.

3. Підписуйте чек-листи, якщо плануєте звертатися до них надалі або використовувати у командній роботі. Вказуйте дату, назву проекту та інші дані, необхідні для пошуку та обліку.

4. Регулярно оновлюйте та допрацьовуйте чек-листи – це допоможе постійно покращувати якість вашої роботи.

5. Працюйте над помилками. Допустивши якийсь промах, внесіть у чек-лист зміни, щоб більше його не повторювати.

6. Застосовуйте нові знання. Дізнавшись про прийом, який допомагає прискорити або покращити роботу, одразу додавайте його в чек-лист.

7. Вивчайте чужий досвід. Поцікавтеся, як виконують цю роботу ті, хто досяг у ній хороших результатів. Цілком може виявитися, що ви упускаєте щось важливе або робіть щось непотрібне.

8. Аналізуйте ефективність роботи. Регулярно переглядайте свій чек-лист і запитуйте себе: чи можна прискорити чи вдосконалити той чи інший етап?

9. Позбавляйтеся всього зайвого. Видаляйте завдання, які нічого не дають і лише забирають час. Видаляйте етапи, які з якоїсь причини втратили актуальність.

10. Періодично переглядайте весь робочий процес. Іноді краще не редагувати чек-лист, а скласти його вкотре, «з нуля». Ви накопичуєте знання та досвід, і ваш колишній підхід до роботи з часом може сильно застаріти.

Шаблони чек-листів в Ворді та Ексель ви можете знайти за посиланням Checklist Template Word and Excel

Читайте також: Як правильно складати чек-листи вчителю

Чим чек-лист відрізняється від списку справ  

Ви можете подумати, що список справ і чек-лист — це те саме, адже вони обоє нагадують, що саме потрібно зробити.  Однак є помітні відмінності: 

  • Список справ використовується лише раз, а чек-лист допомагає контролювати процеси, що повторюються.  
  • Чек-лист складається з обов'язкових пунктів, а пункти зі списку справ можна перенести, змінивши черговість або зовсім не робити.  

Припустимо, ви вирішили зробити ремонт і склали перелік того, що потрібно купити. Чому це буде перелік справ, а не чек-лист? Тому що ви можете вирішити, що ламінат - це дуже дорого, і в результаті купіть на підлогу звичайний лінолеум. Або взагалі перенесете ремонт та зробите його за рік.

У яких випадках варто працювати за чек-листами

Зазвичай за чек-листами виконують завдання, які складаються з багатьох окремих кроків. Наприклад:

  •      Заходи щодо прибирання (квартири, офісу, робочого місця).
  •      Підготовка до важливих подій (до виступу, відпустки, весілля, відрядження).
  •      Регулярний догляд (за вихованцями, технікою, автомобілем).
  •      Аудити та профілактичні огляди (машини, комп'ютера, сайту).
  •      Створення продукту (меблів, одягу, сайтів, статей).
  •      Надання послуг (доставка товарів, організація свят, проведення семінарів).

Про використання у своїй роботі чек-листів варто замислитись у таких випадках:

  •      Якщо є ризик забути про якийсь етап.
  •      Якщо часто виникають помилки, які можна було б запобігти.
  •      Якщо в процесі роботи ви часто думаєте про те, що робити далі.

Чек-листи підходять і для разових заходів. Наприклад, перед походом у магазин люди часто складають список покупок, а перед поїздкою на море — список речей, які хочуть взяти із собою. Насправді всі великі завдання краще розбивати на окремі кроки, щоб полегшити їх виконання (цей процес називається декомпозицією).

Але максимальну користь приносять чек-листи, призначені для завдань, що повторюються. У цьому випадку їх можна постійно доопрацьовувати та вдосконалювати, а час на їх складання окупається з лишком.

Навіщо потрібні чек-листи

Чек-листи допомагають:

  •      Ні про що не забувати. Вони вчасно нагадають надіслати рахунок клієнту або змінити формат файлу.
  •      Уникати помилок. Допущені під час роботи промахи можна додати в чек-лист і більше не повторювати їх.
  •      "Розвантажити голову". З чек-листами не треба постійно згадувати, що і коли робити: ми можемо зосередитися на роботі.
  •      Підтримувати самодисципліну. У нас рідше виникає спокуса зайнятися сторонніми речами, схалтурити або пропустити якийсь важливий етап.
  •      Економити час. Не потрібно щоразу заново планувати роботу: правильно складений чек-лист служитиме довго.
  •      Швидко удосконалювати процес. Дізнавшись про нові прийоми та техніки, ми можемо відразу ж додати їх у свій чек-лист і почати застосовувати на практиці. 

Правила

Угруповання завдань. Використовуйте у великих чек-листах розділи та підзаголовки: це зробить їх більш упорядкованими та зрозумілими. 

 НІ                                                                             ТАК

Результат, а не дію. Дуже часто у чек-листах краще вказувати очікуваний результат, а не дію. Це знижує ризик недбалого виконання.

Ні: Так:
Протерти пил.Пилу на меблях не видно.
Встановити на сайті соціальні кнопки.На сайті використовуються соціальні кнопки.
Нагодувати кота.Кіт ситий і задоволений.

Тестуйте. Якщо ви склали чек-лист для себе, вам у будь-якому разі доведеться його перевірити. Якщо чек-лист призначений для інших (наприклад, ваших співробітників), протестуйте його перед тим, як остаточно віддавати в роботу. Пройдіться разом з виконавцями по всіх пунктах і переконайтеся, що все йде як слід.

Тонкощі та нюанси

☑ Зберігайте вихідні чек-листи (з них ви робитимете копії для роботи) в окремій папці, де їх не можна випадково змінити або видалити. Кожну нову версію чек-листів архівуйте: вона може стати вам у пригоді.

☑ Якщо ви плануєте звертатися до вже завершених чек-листів (наприклад, для обліку) або якщо чек-листи призначені для командної роботи, передбачте шапку. Подумайте, які дані стануть у нагоді для пошуку, спільного використання, контролю або збору статистики. Ось кілька варіантів:

  •          Дата
  •          Назва проекту
  •          Категорія робіт
  •          Номер замовлення
  •          Ім'я клієнта
  •          Імена виконавців та учасників проекту
  •          Дедлайн
  •          Час початку та завершення

☑ Якщо під час роботи потрібно звертатися до інтернет-ресурсів або папок на комп'ютері, додайте активні посилання на них у чек-лист.

☑ Передбачте можливість контролю, якщо складаєте чек-лист своїх співробітників. Чи можна перевірити виконання завдань? Якщо ні, переформулюйте їх.

☑ Для особливих важливих робіт, у яких не можна допускати помилки, додайте до чек-листа додаткові чекбокси ☑ ☑ для перевірки:

☑ Якщо потрібно оцінити ефективність роботи, додайте в чек-лист стовпчик хронометражу. Фіксуйте у ньому час виконання завдань.

☑ Чек-листи можна складати з готових блоків, а також комбінувати один з одним. Наприклад, для розміщення будь-яких матеріалів у корпоративному блозі потрібно виконати ті самі дії. Отже, у чек-листах для кейсів, інтерв'ю, оглядів тощо буде присутній спільний блок — «Публікація».