01.03.2024

Чек-лист перевірки автомобіля перед покупкою

Більшість людей, які бажають купити автомобіль, часто стикаються з проблемою вибору, адже купуєте ви вживаний товар з невідомою історією та можливими прихованими вадами. Саме тому, щоб не купити кота в мішку, рекомендується ознайомитися з чітким алгоритмом дій, які потрібно враховувати, прийшовши на перегляд автомобіля. Інструкція підійде як зовсім не досвідченим користувачам, так і людям із невеликими навичками у сфері автомобілів. 

Бажано перед візуальним оглядом провести комп'ютерну діагностику! 

Чек-лист для самостійної діагностики автомобіля – поради досвідченого автоексперта.

Перед поїздкою до продавця візьміть із собою наступне обладнання:

  • Невелике дзеркало;
  • Простий магніт, який загорніть у тканину (потрібний для визначення шпаклівки);
  • Кілька ключів;
  • Ліхтарик для перегляду важкодоступних місць;
  • Свічковий ключ;
  • Компресометр для вимірювання стану двигуна;
  • Ганчірки;

Перевірка здійснюється в кілька етапів, і враховуючи, що легковий автомобіль це досить великий транспортний засіб, слід починати з основних елементів. Але в будь-якому разі насамперед перевіряємо документи.

1. Документи на авто

Техпаспорт автомобіля це основний документ, тому спочатку оглядаємо його. Тут можна побачити дату реєстрації та рік випуску автомобіля, переконатися у році випуску можна шляхом перевірки інформації з VIN-коду. Дані у технічному паспорті також звіряємо з номерами кузова та двигуна, які знаходимо на автомобілі. Номер кузова знаходиться або під капотом, або під переднім сидінням.  

У деяких автомобілях є сервісна книжка, в якій вказується кількість та періодичність ремонту та обслуговування. Не полінуйтеся та попросіть у власника такий документ.  

2. Перевірка кузова 

Купувати автомобіль з поганим кузовом – це велика помилка. Мало того, що виглядати це буде некрасиво, також гнилий або пошкоджений кузов може знизити безпеку під час руху. Власник має показувати чистий автомобіль. Насамперед оглядаємо праву частину борту, аналогічно дивимося наявність вм’ятин чи ударів на лівому борту спереду. Ставши біля багажника, можна оглянути стан даху та інших частин кузова. Не забувайте про перевірку багажника. Візуальний огляд стану фарби може натякнути на наявність фарбованих місць або нанесеної шпаклівки. Для цього скористайтеся магнітом, якщо в підозрілих місцях він не спрацьовує, то швидше за все тут наносили шпаклівку.  

Також обов’язково оглядаємо такі деталі: 

  • Наявність стиків.
    Якщо автомобіль битий, то побачити це можна по стиках у певних місцях. Вони найчастіше видно в передній частині авто, тому дивіться на стики біля крил, лобового скла, бампера та інших деталей. Якщо капот, багажник або двері помітно зміщені, швидше за все автомобіль мав аварійне минуле. 
  • Наявність корозії.
    Більшість автомобілів з віком мають корозію, адже метал має властивість ушкоджуватись з роками. Але у різних авто є різні місця, де найбільше виникає іржа. Обов’язково огляньте такі місця як арки задніх коліс, рамка біля лобового скла, пороги, стійки, кришка багажника. Краще не полінуйтеся і відправте автомобіль на витяг, де краще буде видно кузов знизу. Також не соромтеся чіпати підозрілі місця, можливо так бути добре замаскована корозія. 
  • Двері.
    Нормальні не пошкоджені двері повинні зручно зачинятися і не створювати дискомфорту. 
  • Перевірка розташування і стан двигуна.
    Насамперед відкрийте капот, якщо автомобіль не був битий, то двигун на ньому повинен розташовуватися без нахилу. Далі оглядаємо кріплення передніх крил, якщо їх замінювали, помітні будуть злизані грані болтів.  
  • Наявність підкрасів.
    Визначити чи були зафарбовані деякі місця можна кількома способами. Наприклад, фарба зачепила пластикові чи інші деталі авто. Також нехитрий спосіб – відверніть трохи гумового ущільнювача та порівняйте фарбу під ним із основною фарбою. Помітні відмінності підтвердять факт фарбування кузова.  
  • Геометрія кузова.
    Для багатьох власників важливо отримати максимально робочий автомобіль, де не порушено геометрію кузова. Якщо ви один з них, то вам доведеться відвезти авто, що перевіряється, на спеціальний стенд, де виконують потрібні перевірки. У разі виявлення неправильної геометрії автомобіль краще не купувати, адже надалі це створить вам низку проблем. 

3. Перевірка салону 

Сидіти в чистому та доглянутому автомобілі набагато приємніше, тому перевіряйте стан салону. Зокрема, перевіряємо наступне: 

  • Пічка та кондиціонер стабільно працюють;  
  • Руль без потертостей і досить зручно розташований і добре тримається; 
  • Сидіння, карти дверей та інша оббивка не повинні мати пошкоджень. Якщо салон трохи брудний, то це легко виправляється засобами для чищення. 
  • Повинні бути килимки, їх поверхня повинна бути сухою та задовільно чистою. 
  • Перевіряємо працездатність інших функцій; 
  • Обов’язково повинні працювати склопідйомники, двірники та кнопки поворотів. 

4. Огляд підвіски та ходової частини

З урахуванням стану доріг навіть хороші автомобілі швидко зношуються і тому огляд підвіски буде обов’язковою процедурою. Перевіряємо наступне: 

  • Колісні диски рівні, без вм’ятин та тріщин. Гума із нормальним протектором. 
  • Амортизатори працюють справно, не течуть і мають робочі пильовики. 
  • Амортизатори перевірити найпростіше, достатньо натиснути на одну частину автомобіля і подивитися скільки разів кузов опуститися і підніметься. Якщо опуститися двічі, це говорить про знос деталі. 
  • Обов’язково перевіряємо шарніри півосей та аналогічну деталь рульової рейки.  

5. Зовнішній огляд двигуна 

Відкривши капот, слід добре ознайомитися з візуальним станом двигуна та коробки - візуально оглядаємо на предмет тріщин та поверхневих пошкоджень, патьоків мастила, охолоджуючої рідини.  Але чистота двигуна це добре і погано. Якщо силовий агрегат дуже чистий, немає патьоків олії та інших рідин, швидше за все це говорить про можливу підготовку та приховування проблемних зон. Обов’язково добре перевіряємо наступне: 

  • Якщо масло тільки залили, то можливо цим намагалися приховати недостатню компресію, також рідина буде занадто густою. 
  • Ретельно перевіряємо шланги та патрубки, вони не повинні мати тріщин. 
  • З двигуна та коробки не повинно виходити масло, навіть у невеликих кількостях. 
  • Система охолодження повинна бути повністю справною, радіатор не повинен підтікати, шланги повинні бути еластичними. Також перевірте охолоджувальну рідину в спеціальному бачку, якщо там є іржа або масло змішане з антифризом, швидше за все двигун перегрівали, або була пробита прокладка головки.  

6. Перевірка авто на увімкненому запалюванні 

Насамперед оглядаємо приладову панель на працездатність всіх індикаторів, спідометра, тахометра і т. д. Попередньо краще ознайомитися з функціоналом моделі автомобіля, що оглядається, щоб вже при огляді власник не спробував ввести вас в оману. 

Перевірте основні індикатори, зокрема тиск масла. Перевіряється на включеному запалюванні, де також буде видно лампочки заряду батареї, гальма стоянки. При малому зносі двигуна цей індикатор не повинен спрацьовувати, але якщо поломка визначилася – відмовляйтеся від покупки. 

7. Перевірка роботи двигуна 

Тепер ми перейшли до одного з найважливіших етапів перевірки – працездатність двигуна. Перевіряємо наступні нюанси: 

  • Запустіть двигун і відразу відкрийте спеціальний бачок з охолоджувальною рідиною. Якщо з’являться бульбашки, потрібно точно змінювати прокладку ГБЦ. Без ремонту такий автомобіль експлуатувати не можна. 
  • Далі можна перевіряти стан кілець на поршні, для чого відкриваємо горловину для заливки олії. Якщо будуть помітні гази, стан кілець, швидше за все, плачевний. 
  • На двигуні, що працює, охолоджувальна рідина не повинна витікати. 
  • При холостому ході обороти авто мають бути стабільними. 
  • Добре послухайте мотор і визначте, чи є сторонні звуки, подібні до скрегіт об метал. 
  • Вихлопна система, що працює, перевіряється таким чином: якщо закрити ганчіркою трубу, мотор заглухне. 
  • Попросивши товариша, можна перевірити знос поршневих кілець. Поганий їхній стан буде помітний у тому випадку, коли ви натиснете на газ, помічник підведе руку до вихлопної труби і з’являться бризки олії.  
  • Далі дуже важливо перевірити компресію в двигуні, для чого буде потрібно взятий компресометр. Двигун має бути у прогрітому стані. Вийміть свічки та проведіть виміри – оптимальна для бензинових моторів компресія 10 МПа, для дизелів 20 МПа. Точні показники дізнавайтесь у характеристиках моделі.   
  • Перевіряємо температуру двигуна, роботу датчиків. 

8. Перевірка авто під час руху 

  • Насамперед перевірка коробки передач повинна перемикатися плавно і впевнено. За наявності скрежета можливе зношування шестерень, синхронізаторів або редуктора.   
  • Зчеплення має впевнено спрацьовувати та не показувати звук від вичавного підшипника.  
  • Далі перевіряємо кермо, якщо кинути кермо при рівному положенні коліс, справний автомобіль не повинен самостійно повертати.  
  • Під час руху та їзди по ямах не повинні з’являтися стуки та скрегіт. В іншому випадку доведеться міняти шарніри, амортизатори, втулки та інші деталі підвіски. 
  • При повороті авто не повинно видавати звуки, звук кришталю говорить про поганий стан шруса. 
  •  Перевіряємо працездатність ручника, особливо під ухилом. 
  • Педаль газу має добре відкликатися та не провалюватися. 
  • Перевірте, наскільки вібрує кермо під час руху, це покаже стан коліс та знос ходової частини. 
  • Оцінити реальну потужність двигуна можна лише в русі та вимірі розгону до 100 км/год. Звіряємо показники з характеристик та реальні дані, це покаже, в якому стані двигун і чи є в нього достатня потужність. 

Другий етап перевірки включає в себе перевірку ходової частини та гальмівної системи. 

Це важливий крок для забезпечення безпеки на дорозі і уникнення дорогих ремонтів у майбутньому.  

✅ важелі (ричаги)
✅ сайлентблоки
✅ кульові опори
✅ втулки стабілізатора
✅ стійки стабілізатора
✅ амортизатори
✅ пильники/відбійники амортизаторів
✅ опори амортизатора
✅ пружини
✅ підшипники маточини
✅ кріплення двигуна
✅ кріплення КПП
✅ рульові тяги
✅ кермові наконечники
✅ рульову рейку
✅ ШРУСи
✅ пильники ШРУСів
✅ супорти
✅ гальмівні диски
✅ гальмівні колодки
✅ гальмові шланги
✅ огляд піддону двигуна
✅ огляд піддону КПП

Оглянувши ходову частину автомобіля і гальмівної системи, слід оцінити прилади освітлення, щоб забезпечити безпеку вас і інших учасників дорожнього руху, а також уникнути можливих штрафів.

✅ основне світло
✅ дальнє світло
✅ протитуманні фари
✅ габаритні вогні
✅ стоп-сигнали
✅ вогні заднього ходу
✅ підсвічування номерного знака
✅ підсвічування приладових панелей

Висновок 

Важливо розуміти, що ринок автомобілів переповнений пропозиціями від перекупників та хитрих продавців, тому далеко не кожен знайде поломку чи дефект. Також хороший автомобіль за привабливою ціною продавати ніхто не буде, швидше за все, він має свої проблеми, і власник намагається швидше їх позбутися.